EMLAK PROFESYONELLERİ DERNEĞİ ETİK İLKELER BELGESİ
Dernek üyelerinin ve üyelerinin bütün yönetici ve çalışanların uyma zorunluluğu bulunan EMLAK PROFESYONELLERİ DERNEĞİ ETİK İLKELER BELGESİ” aşağıda tanımlanmıştır.
EMLAK PROFESYONELLERİ DERNEĞİ ETİK İLKELER BELGESİ’nin amacı; Dernek üyelerinin ve çalışanlarının mesleki faaliyetlerini yürütürken uymaları gereken temel etik davranış ilkelerine vurgu yaparak, emlak sektörünün sahip olması gereken güven ve saygı ortamını toplumda oluşturmak ve sektörde etik kültürünü pekiştirmektir. Bu amaçla uyulacak temel ilkeler şunlardır:
• Sorumluluk: Meslek mensuplarının müşterilerine, işverenlerine ve kamuya olan sorumluluklarıdır. Bu emlakçı için “emlakçı- müşteri ilişkisi”, işverenler için “çalışan- işletme ilişkisi” biçimindedir.
• Kamu Yararı: Meslek mensupları kamu yararına uygun davranmayı ilke edinmek zorundadır, bu sosyal sorumluluğun da bir gereğidir. Emlakçı kamuoyunun güvenine önem vermeli ve mesleğinin güvenirliliğini ve imajını her şeyin üstünde tutmalıdır.
• Dürüstlük: Kamuoyunun güvenini sağlamak ve bu güveni korumak üzere, meslek mensupları mesleki yetki ve sorumluluklarını dürüstlük bilincini özümsemiş kişiler olarak yerine getirmek zorundadır. Emlakçılar içinde bu konu çok önemlidir ve dikkat edilmesi gereklidir.
• Tarafsızlık ve Bağımsızlık: Emlakçılık mesleği mensupları mesleklerini yerine getirirken, her türlü çıkar çatışmasından uzak kalarak tarafsızlığını korumalı tarafsız ve objektif olmalıdır. Emlakçı işinin her aşamasında, dürüstlüğünü ve objektifliğini korumalı, bunun yanında işinin her aşamasında yapması gereken hazırlıklar ve vermesi gereken bilgiler, belgeler tam, doğru, gerçekçi ve eksiksiz hazır olmalıdır.
• Mesleki Özen: Meslek mensupları gereken eğitim, bilgi, tecrübe ve teknik bilgiye ve ahlaki standartlara sahip olmalıdırlar. Ahlaki kurallara ve mesleki etik kodlara uymalı, mesleklerini etiğe uygun olarak gerçekleştirmelidirler. Ayrıca ihtiyaç halinde konusunda uzman kişilerden yardım talep etmelidirler.
• Hizmetin Kapsamı ve Niteliği: Emlakçılık mesleği mensupları çeşitli taleplerle gelen müşteriye tam, eksiksiz ve etiğe uygun hizmet vermenin dışında, üstlenecekleri diğer hizmetlerde de nitelik ve kapsam belirlemede meslek ahlakına uygun davranmalı ve bu hizmetlerde ana çalışma konusunda gösterdiği titizliği göstermelidir.
DERNEK ÜYELERİNİN UYDUĞU İŞ AHLAKI İLKELERİ
Bu belge, emlak sektöründe rekabet gücü yüksek, ekonomik yönden verimli; toplumun, müşterilerin ve serbest rekabet ortamında ilişki içerisinde bulunulan tüm paydaşların bugün ve gelecekteki ihtiyaçlarına duyarlı; doğal, tarihi ve kültürel çevreye saygılı bir gelişmenin güvence altına alınabilmesi için uyulması gereken kurumsal davranış kural ve standartları ile uygulama ilkelerini tanımlar.
DERNEK ve üyeleri, yurtiçinde ve yurtdışında, hizmet sundukları kişi ve kuruluşlara, içinde bulundukları topluma, müşterilerine, tedarikçilerine, ortaklarına ve çalışanlarına karşı tüm eylem ve işlemlerinde iş ahlakı genel ilkelerine uygun tutum ve davranış içinde olurlar ve bu ilkelerin yaygınlaşarak benimsenmesinde görev üstlenirler.
AMAÇLAR
1. Sürdürülebilir kalkınma hedefi doğrultusunda ulusal ekonomik ve toplumsal yararın en üst düzeye çıkarılmasını ve serbest rekabetin işlemesini sağlayan ve evrensel kabul gören iş ahlakı ilkelerini tanımlamak,
2. İş yaşamında iş ahlakı ilkesinin ve karşılıklı güvene dayalı ilişkilerin gelişmesine, yerleşmesine ve yaygınlaşmasına katkıda bulunmak,
3. İş ahlakına uymayan tutum ve davranışları önlemek,
4. İş dünyasında ve kendi sektöründe iş ahlakının gelişmesi ve yerleşmesi için çaba göstermek,
5. İş ahlakına uymanın ülke kaynaklarının etkin ve verimli bir şekilde kullanılmasına katkı sağlayacağı bilincini yaygınlaştırmaktır.
GENEL İLKELER
A. Dürüstlük
İş yaşamında, DERNEK ve üyeleri, topluma karşı sorumlu ve ilişki içinde bulundukları tüm paydaşlarının haklarına saygılı, onurlu, dürüst davranış kurallarına bağlı kalırlar. Bu çerçevede;
1. Ticari faaliyetleri ve sundukları hizmet ve ürünleri ile, başkalarına bilerek zarar vermezler,
2. Saklı tutulması gereken hiçbir bilgiyi, çıkarları için kullanmazlar,
3. Şirketleri, yan kuruluşları, iştirakleri ile bağlı oldukları veya yönetiminde bulundukları şirket veya kuruluşlarının faaliyetleriyle ilgili olarak, başka kişi ve kuruluşlara, bağımsız karar verme yeteneğini etkileyebilecek çıkarlar sağlamazlar,
4. Kendilerinin ve başkalarının ticari ve mali durumları hakkında yanıltıcı açıklama ve tanıtım yaparak, aldatıcı davranışlarda bulunmazlar,
5. Ürettikleri ürün ve hizmetlerin sorumluluğunu taşırlar bu ürün ve hizmetlerin kullanılmasından kaynaklanan zararların giderilmesi için gereğini yapmaktan kaçınmazlar.
B. Hukuka Saygı
Üyeler ve kuruluşları tüm faaliyetlerinde, ulusal ve evrensel hukuk normlarına saygılı olmak zorundadırlar. Bu kapsamda;
1. Yasaların öngördüğü yönetimsel ve denetimsel tüm yükümlülüklerini yerine getirirler,
2. Doğru olmayan, sahte ya da yanlış kayıt tutmaz, yetkili mercilere yanıltıcı bilgi vermezler,
3. Yasadışı ya da suç oluşturacak faaliyetlere girmezler. İş yaşamında, iş ve toplum ahlakının onaylamayacağı yol ve yöntemlere başvurmazlar,
4. Yasaları ve uluslararası benimsenmiş dürüstlük ilkelerini saptırarak haksız rekabet doğuracak çalışmalar içine girmezler.
C. Çalışma Ortamı ve Çalışanlar
1. Çalışanlarıyla olan ilişkilerinde, dürüstlük, eşitlik, güvenli ve sağlıklı bir çalışma ortamı sağlama, kişiliklerine saygı duyma, yasalara aykırı işlem yapmaya zorlamama, kişisel gelişimlerine katkıda bulunma temel ilkelerine uyarlar,
2. Kişi ve kuruluşlar, çalışanların haklarıyla ilgili olarak ırk, renk, din, siyasi düşünce, felsefi inanç, mezhep, yaş ve bedensel engeller ve cinsiyete dayanan ayrımcılık yapmazlar, fırsat eşitliği sağlayan tüm yasa ve yasal düzenlemelere bağlı kalırlar. Bu özellikleri nedeniyle çalışanlar taciz etmezler. İş yerinde ırksal, dinsel ya da cinsel taciz sayılabilecek davranış ya da eylemlere izin vermezler,
3. Çalışanlarla ilgili bütün kişisel bilgilerin güvenlik içinde korunmasını ve gizli kalmasını sağlarlar,
4. Çalışanları mesleki gelişmelerine katkı sağlayacak bilgi ve becerileri edinmeleri için teşvik ederler,
5. Yasaların ve rekabetin getirdiği kısıtlamalara uymak kaydıyla, şirketle ilgili karar ve bilgileri talep sahipleri ile paylaşırlar,
6. Çalışanların tavsiye, görüş ve şikayetlerinin dinlendiği ve değerlendirildiği kurumsal çalışmalar yaparlar,
7. Meslek geleneklerinin gelişmesine, uygulanmasına ve yaygınlaşmasına gayret ederler. Yazılı olmayan geleneksel iş ve ahlak kurallarının da yurt sathında anlaşılması ve yaygınlaştırılmasına katkıda bulunurlar.
E. Bilgi Elde Etme, Kullanma ve Saklama
Üyeler ve kuruluşları, iş ilişkileri ve görevleri çerçevesinde bilgi elde etme, kullanma ve saklama konusunda şeffaflık ve dürüstlük ilkelerine özen gösterirler.
Bu çerçevede, yasalara ve rekabet güçlerini tehlikeye sokmama koşuluna uygun olarak:
1. Talep sahiplerine üyesi oldukları diğer kurum ve örgütler hakkında doğru ve tam bilgi verirler,
2. Müşteri ya da iş ortaklarının iznini ve onayını almadıkça, ya da yasal bir zorunluluk bulunmadıkça, saklı tutulması gereken bilgileri korumak zorundadırlar. Bu tür bilgilerin amaç dışı ve haksız kullanılmasından sorumludurlar.
3. İş ve toplum ahlakının onaylamayacağı yol ve yöntemlere başvurarak işle ilgili sır ya da gizli bilgi elde etmeye yeltenmezler.
F. Çevre
Üye ve kuruluşları, faaliyetlerinden dolayı doğanın, kültürel ve tarihi dokunun zarar görmemesine özen gösterirler. Çevreyle ilgili bütün yasal düzenlemelere ve sürdürülebilir üretim ilkesine uyarlar.
G. Mesleğin İcrasında Uyulacak İlke ve Kurallar
Dernek Üyeleri ve Çalışanları:
* Verdiği hizmet nedeniyle edindiği bilgi ve belgeleri, yetkilendirme sözleşmesinde belirtilen esaslar dışında açıklayamaz ve kullanamaz.
* Hizmet sunarken ahlaka uygun, adil, dürüst, özenli ve makul bir şekilde hareket eder; yanıltıcı bilgi veremez.
* Haksız ve hukuka aykırı davranış ve ticari uygulamalarda bulunamaz.
* Hizmet verdiği kişilerin alım satım ve kiralama tercihlerini etkileyecek nitelikteki bilgileri gizleyemez.
* Hizmet verdiği kişilerin menfaatlerine aykırı davranışta bulunamaz.
* Hizmet verdiği kişileri yasa dışı olan ve etik olmayan uygulamalara teşvik edemez.
* Hizmet verdiği kişilere tehdit veya taciz edici davranışlarda bulunamaz.
* Hizmet verdiği kişilere belge imzalatmadan önce bu belgeleri okumaları için yeterli süre verir, belgelerde yer alan hükümleri açıklar ve imzalanan belgelerin birer suretini bu kişilere teslim eder.
* Aldığı her teklifi ve karşı teklifi, hizmet verdiği kişilere doğru ve objektif bir şekilde en kısa sürede sunar.
* Taşınmazın satılması veya kiralanması ya da satış veya kiralamadan vazgeçilmesi yahut yetkilendirme sözleşmesinin feshedilmesi durumunda fesih tarihini izleyen ilk iş günü içinde reklam ve ilan faaliyetine son verir.
* Taşınmazın satılması veya kiralanmasına yönelik yazılı ya da görsel tüm ilan ve reklamlarında; satış veya kiralama koşulları gibi konularda yetkilendirme sözleşmesine ve iş sahibinin isteklerine uygun hareket eder.
* Her bir yetkilendirme sözleşmesi için fiziksel olarak veya elektronik ortamda dosya oluşturur. Yetkilendirme sözleşmesini ve bu sözleşme çerçevesinde verilen hizmetler kapsamında düzenlenen belgeleri dosyasında en az beş yıl süreyle saklar.
* Taşınmazın tanıtımına yönelik gazete ilanı, el kitapçığı, katalog gibi unsurlar ile fotoğrafları, vaziyet planı ve imar durumuna ilişkin belgeleri işletmesinde bulundurur.
UYGULAMA
Derneğin üyeleri, Genel Kurul tarafından saptanmış olan ve yukarıda belirtilen “İş Ahlakı İlkeleri”ne uymayı taahhüt ederler. Bu ilke ve kurallara aykırı davranan üyeler hakkında, üyeler doğrudan Yönetim Kuruluna başvururlar. Yönetim Kurulu, bu başvuruları uygun gördüğü takdirde, Etik Kurula sevk eder.
Üyeler veya üçüncü tüzel kişiler ve şahıslar, herhangi bir DERNEK üyesinin, DERNEK Etik İlkeler Belgesi’nin kayıtlarına uymadığı hakkında bir kanıya sahip olursa, açık kimliği ve adresi ile kanıtlarını bildiren bir dilekçe düzenleyerek, DERNEK Etik İlkeler Belgesi’ne uymayan davranışı sergileyen üye hakkında DERNEK’e başvurabilir.
Başvurular sadece yazılı dilekçe ile yapılabilir. Dilekçede başvuru sahibinin açık adresi ve imzası bulunması şarttır. Adres ve imza bulunmayan dilekçeler işleme alınamaz. Dilekçede, etik ilkeye aykırı davranış iddiasına ilişkin bilgiler açık ve elden geldiğince ayrıntılı belirtilmelidir. Elde bulunan ve iddiayı destekleyen belgeler dilekçeye eklenir. Dilekçede başvuru konusu aykırı davranış iddiası; şikâyet konusu üye veya üye adına hareket eden kişinin adı; iddiaya konu olayın zamanı ve yeri somut biçimde belirtilir.
Dilekçenin DERNEK’e ulaştığı tarih, başvuru tarihidir. Her dilekçe, DERNEK yasal kayıtlarına tarih ve kayıt numarası verilerek işlenir. Başvuru dilekçesi ve ekleri DERNEK yasal arşivinde saklanır.